måndag 17 november 2008

Ändrade planer!

Ungefär två veckor har gått sedan jag skrev till er sist och jag kan lugnt säga att det hänt en del!


Samma dag som jag lämnat all min packning hos min faster ringer de från Johannelund och erbjuder mig ett rum på internatet där både de som går bibelskolan bor och några av de som läser till präst -sjukt kul alltså, mini hålland! Jag har egentligen alltid velat bo där och alltid hoppats på att jag skulle få bo där under min praktik. Men ändå så står jag där och bara är förundrad… vad ska jag göra?!


Tidigare under dagen så har jag hunnit med handledarsamtal med Helena och Lunch. Sen fick jag handla och fixa fram fikat till medlemskursen kl 17:00. Detta var andra gången vi träffades och vi var lite färre än förra gången. För er som jag också inte har så stor koll på vad medlemskursen är så…


Här kommer en lite förklaring på Mikaelskyrkans medlemskurs:


Vi, alltså blivande medlemmar och ledare till exempel Olof, Martin eller Helena och jag praktikanten, träffa sammanlagt 3 gånger och börjar med lite gemenkap och fika. Första gången gick vi igenom de första grunderna för medlemskap i Efs i Mikaelskyrkan och vilka grundvärderingar som församlingen har. En favoritpunkt är för mig ”Beroende av Gud i allt”.


Andra gången blev det lite mer bibel mat. Lite om hur de vill att församlingen och dess församlings medlemmar ha en vilja till att… Många och mycket bra punkter till exempel; Se sig själv som n lem i kroppen, Styrka, uppmuntra och förmana sina trossyskon tex, Galaterbrevet 6:1-2.


Jag tycker verkligen om då det blir så mycket grundat i vilka värderingar vi kan hitta i bibels som möjligt!


Tredje gången blev det mycket tid för frågor och samtal efteråt och på fikat. Vi gick igenom de sista punkterna och samlade ihop de som hade missat något tillfälle så att de skulle få möjlighet att ta igen de det har missat.


Fortfarande tisdag den 4e nov… Den första storsamlingen ska ske och jag för följa med! En storsamling är flera hemgrupper som träffas och gör något tillsammans, lite vad de bestämmer att de vill göra. Kanske bjuda in en talare, ut på stan och evangelisera, pepparkakshus tävling – nu på Onsdag!, knytkalas eller liknande. Nu var det dags för knytkalas och maten var som sagt kalas ;) Inte att glömma den stunden av tillbedjan tillsammans också, lovsång och blibel läsning.


Bestämde mig tillslut att ta rummet på Johannelund, det är närmare till stan och mer åt det hållet där jag kommer att hänga en del. Snopet för min faster och farbror som fick hjälpa mig att flyta från dem så fort, men tack ändå!


Höres, E!

Inga kommentarer: